Alla inlägg under april 2011

Av Belinda Möller Sudders - 25 april 2011 20:35

Detta kan nog bli ett långt inlägg, men för er som inte orkar läsa behöver inte. Det är mest för att jag själv ska kunna kolla tillbaka och läsa..


Som sagt så har ju jag chrons, en kronisk tarmsjukdom.

När jag var hos doktorn sist så kunde dom se att jag hade 10 cm inflamerad tarm, alltså inget som behövdes opereras, skulle bara äta min medicin som vanligt.

Gick runt & hade ont i magen varje dag, till slut började jag få feber lite då & då men doktorn sa att det inte var ngn fara & att det berodde på sjukdomen..

Men i tisdags förra veckan slog det till, fick sjukligt ont i magen & tog ipren på ipren, men det blev bara värre, åt inget på tisdagen, trodde värken skulle gå över men det gjorde den inte, så låg i sängen hela dagen, spydde innan jag skulle sova. Somnade till slut men vaknade mitt i natten av lika ont i magen, la mig på soffan med en vetekudde, det hjälpte lite men inte mkt alls.


På onsdags morgonen spydde jag igen, gult var det :/

då tyckte mamma det var dags att ringa sjukan,

så åkte akut in till sjukhuset i västervik,

kunde inte gå själv så fick åka rullstol in.

Först ville dom att jag skulle göra ett kissprov, kissade då blod & jag hade en urinvägsinfektion.

Fick sen lägga mig på en sjukhussäng, & dom tog massa prover. Sen skulle jag in på röntgen, & det var då dom såg att det var dags för en operation. Fick först dropp & massa slangar hit & dit, morfin på morfin. :p

Vid åtta på kvällen körde dom in mig till operations salen, fick då ryggmärgsbedövning. Sen somnade jag in, vaknade upp runt elva igen & det ända jag minns va att det satt en sköterska i rummet och kollade till mig hela natten. :)

Sov sen hela natten & vaknade upp utan smärta för jag hade fått så mycket bedövning. Narkos sköterskan hade lovat att jag inte skulle behöva ha ont när jag vaknade upp, & han höll vad han lovade :) Dom tog bort den inflamerade biten, blindtarmen & allt var som hade bildats runt om.


Låg på intensiven i 3 dagar, sen flyttade dom mig till kirurgavdelningen. & där blev jag i 8 dagar. Fick lära mig gå på nytt efter ngr dagar, & det har gått rätt bra.

Efter ngr dagar tog dom bort slangen till magen som jag hade, & det kändes kan jag säga, men sköterskorna var så himla snälla & tog hand om mig, dom var verkligen toppen! :) & efter ytterligare ngr dagar så tog dom också bort ryggmärgsbedövningen, & då började det kännas i magen så då fick jag morfinspruta på morfinspruta, så den kvällen såg jag dubbelt av allt & till slut kom allt upp :/ haha, så mer morfin ville jag verkligen inte ha sen, usch & fy!

Efter 11 dagar på sjukan blev jag väldigt rastlös & hade legar i 11 dagar så jag fått liggsår på rumpan, så till slut fick jag äntligen åka hem! :) & jag hade glömt hur skönt det var att få komma hem, helt otroligt! :D

Det värsta var nog också att dom tog så mycket prover & att jag hade dropp att det till slut inte fanns ngr blodkärl att sticka mig i så dom stack mig i fingrarna & på överarmarna så nu är jag full med blåmärken ;D men vad gör det, har ju ett stort ärr på hela magen nu med. men det gör mig ingenting så länge jag får vara frisk & slipper ha ont i magen varje dag!


Så nu är jag på bättringsvägen & försöker gå så mkt jag kan & ska snart tillbaka på återbesök & se så allt är bra! :)


Har nu också fått massage av mamma ikväll, vilket var välbehövligt! :) Nu ska vi bara kolla om det finns ngt bra på tvn :) sen blire sängen & se om man kan sova lite!


Måste tacka min underbara familj som stöttat mig igenom detta, & som har sovit med mig på sjukan alla nätter, ni är helt klart bäääst! :)   

Av Belinda Möller Sudders - 9 april 2011 13:29

Hallå, vilket härligt väder vi har! :)

om det bara kunde sluta blåsa ngn gång..

men solen är inget att klaga på iaf :)


Här hemma håller dom på att byta fönster, det blir så bra! :)

så skönt med lite nya nu, dom andra hade verkligen gjort sitt.

& i onsdags gick tvn sönder också, den hade tydligen också gjort sitt, så vi beställde en ny, men den kommer inte fören nästa vecka så vi bor hos alles föräldrar på kvällarna numera, för att ha ngt att kolla på om kvällarna. :p


Igår åkte vi in till stan iaf, köpte lite gott & kollade en film. Jag kunde ju inte äta så mkt av godiset, två bitar fick det bli, men de räckte :p vill ju inte riskera att bli sängliggandes ..

Alle somnade iaf till filmen, så runt tolv väckte jag han så gick vi & la oss. Vaknade runt halv nio imorse, blev nybakade frallor till frukost :p

namnam,

Nu är vi hemma & alle slipar lite på dörrarna så vi kan måla om dom sen, det händer mycket här hemma nu :) men det är kul! :)


Jobbade lite i tisdags med, det gick rätt bra men fick sätta mig ibland med, för att inte slita altt för mkt på magen.. Ska jobba på måndag igen, då äre alla rum så hoppas det ska gå bra! men de gör det nog :)


jaja, ikväll får vi se vad det blir! Ngt kul får vi väl ta & hitta på, skulle nog kanske träffa julia en sväng med iaf! :p Tänkte grilla idag med, får se om det blir så mkt av det goda för min del..


Ni får ha det såbra nu i det fina vädret! :)


Vill också Gratta Anders som fyller år idag!:)

STORT grattis till dej! :D

Av Belinda Möller Sudders - 5 april 2011 20:48

Hejhej på er! :)

Vaknade & kände mig utvilad redan vid halv åtta idag! :)

Så det var skönt, hoppade in i duschen för att bege mig mot sjukan för lite prover :p

Är ju så öm i kroppen nu när jag har ont i magen, så idag gjorde det jätte ont att ta blodprov, är fortfarande öm & svullen! :/

Fick även hoppa in & jobba idag med, det gick bra, men det kändes i magen :/ fick sätta mig ner ngr gånger. Men jag måste vänja magen att det kommer bli dubbelt så mkt jobb nu i sommar, kan fan inte ligga hemma med magvärk varje dag då.. det går bara inte!!


Har haft ont nu resten av dagen, men har ätit lite nu med så nu känns det lite bättre. Tänkte lägga mig på soffan & kolla despe snart med, & senare blire BB. Alle skulle sluta jobba runt tolv så han skulle hämta upp mig då. Är både för trött & magen säger ifrån att ta egen bil & åka till hfred så väntar hellre på honom.


Lunchade ihop med mammi idag med, de va gott! :)

Blev ris & kyckling i god sås. Så länge de är ris så är jag glad, det ända jag kan äta som inte gör ont känns det som! :) haha, men ska beställa en kokbok som finns att köpa på nätet för oss med crohns :p så de är ju bra, kanske jag hittar lite andra maträtter än just riis ;D hahaha! :p


sitter & kollar på plastikkirurgerna nu, usch! får ju ont i hela kroppen av att se hur folk opererar sig hit & dit för att se bra ut. uusch!


nae detta får inte bli ngt klag-inlägg så jag slutar nog nu..

ha det fint allihopa :) hoppas på sol imorgon!:)


pusspuss

Av Belinda Möller Sudders - 1 april 2011 21:21

Äntligen har jag hittat en tjej med samma diagnos som jag! :)

ååh, har massa frågor att ställa henne eftersom hon fick sin när hon va 14. så hon har ju levt med det ngr år, jag som inte är van har ju inga erfarenheter än..

Men hon mailade iaf mig, så nu kan jag fråga på! :)

Hon har säkert massa bra tiips..

Ni hittar henne här .. www.myversion.blogg.se


Förstår inte hur hon vågar ta sig mod att äta visa grejer & gå ut & dricka alkohol, beundrar henne verkligen för det! :) Hon tar det bara med en nypa salt att veta att hon kommer vakna upp med magvärk.. :) Alkohol & rätt många maträtter är uteslutet för oss med crohns, vilket är riktigt tråkigt.! :/ har ju inte varit så tydlig med detta men crohns är iaf en tarmsjukdom som är kronisk, så jag behöver antagligen äta medicin resten av livet & slipper nog operation en så länge :) Kom på förut idag när Julia sa att hon skulle äta tacos att jag inte kan äta det längre, eller jo det kan jag. Men jag ska varken äta nötkött, majs, champinjoner, paprika, lök m.m precis allt det jag har i tacos så hejdå tacos :/


jaja, väntar på alexander som är hos elof & hjälper han med bilen samt fixar lite på hans egna v70i :p han borde nog komma snart tkr jag! :)

Va ute på en långis med mamma förut med & det var riktigt skönt med tanke på att jag inte kunnat röra ngt på mig under två dagar då min mage sagt ifrån..

Men jag lär mig det där, börjar nästan bli van! ..


nae, nu ska jag kila! :)

hooppas på fiint väder imorgon! :)

pusspusss.. :)

Av Belinda Möller Sudders - 1 april 2011 11:10

Godmorgon kära läsare :)

har sovit rätt bra inatt, :)

vaknade runt åtta & hade spänningar i magen, men har ätit lite nu & så jag hoppas det ska gå över under dagen! :)


tråkigt väder vi hade idag då, helt grått & mulet när jag tittade ut :/ det var mindre kul..

hoppas på lite sol iaf under dagen, skulle ju inte skada ;)

Ska iaf göra mig iordning lite om en stund, duschade igårkväll ist, för kände att jag inte orkade duscha, föna hår & platta det så idag behöver jag ju bara platta till det :p


tänkte fixa lite lunch nu snart med :p

sen ska jag träffa jullebulle :p hihi! <3


hoppas ni andra får en fin dag! :)

första april idag med ju! :)


pusspuss :*

Ovido - Quiz & Flashcards